Odpowiedzialny biznes

Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

19 lipca 2023

Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

Za nami pierwsza połowa roku, podsumowania programów i wiele nowych inicjatyw, a przede wszystkim mnóstwo działań na rzecz edukacji. Rozpoczęliśmy monitoring ekspercki poszanowania praw i podmiotowości dzieci w środowisku cyfrowym, a w maju opublikowaliśmy raport pt. „Dojrzeć do praw”. Niezmiennie powtarzamy, że nie ma dla nas rzeczy ważniejszej niż dobro dzieci. Głównie tą myślą kierowaliśmy się, koordynując nasze działania.

To był bardzo intensywny czas w Fundacji Orange. Rok szkolny kończymy z refleksją nad tym, jak kluczowe znaczenie dla rozwoju dzieci i młodzieży mają nauczyciele, nauczycielki, edukatorzy i edukatorki. Bo nie tylko przekazują wiedzę, ale pełnią też nieocenioną rolę wychowawczą dla młodych pokoleń. Dziękuję za ten ważny okres współpracy z Fundacją, także naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom. To piękne, że mamy wokół siebie społeczność osób wrażliwych na potrzeby innych, zaangażowanych w to, żeby choć skrawek świata zmieniać na lepsze. Całym zespołem działamy dalej, by wspierać te zmiany. – mówi Małgorzata Kowalewska, liderka Działu Programowego w naszej Fundacji.

Małgorzata Kowalewska, liderka Działu Programowego Fundacji Orange

Ważne kompetencje dla dzieci i nauczycieli

W naszych programach – MegaMisji dla klas 1-3 oraz #SuperKoderach dla starszych klas szkół podstawowych, bierze udział 6500 uczennic i uczniów. „Moc działania razem” – pod tym hasłem rozpoczniemy MegaMisję i #SuperKoderów z 280 szkołami. Już od września uczniowie i uczennice z całej Polski będą wzmacniać zdrowe nawyki cyfrowe i działać zespołowo.

W tym roku także do Lekcji:Enter dołączyło ponad 14 tys. nauczycielek i nauczycieli. Program zapewnia bezpłatne szkolenia przygotowujące do zmiany sposobu nauczania na bardziej nowoczesny i adekwatny do potrzeb uczniów i uczennic wychowywanych w świecie pełnym technologii.

Wraz z Głosem Nauczycielskim chcieliśmy docenić nauczycielki i nauczycieli za ich pracę i zaangażowanie. Dlatego w tym roku będzie miała miejsce trzecia już edycja konkursu Nauczyciel Jutr@ towarzyszącemu konkursowi Nauczyciel Roku. Zależy nam, aby wyróżnić tych, którzy mają odwagę uczyć inaczej, z troską pielęgnować relacje z uczniami i podążać za ich potrzebami, a także mądrze wykorzystywać technologie. Zeszłoroczną laureatką konkursu została Aldona Rumińska-Szalska.

Kolejną inicjatywą jest nowy program dla nauczycielek, nauczycieli oraz edukatorek i edukatorów – #BurzaMózgów, czyli kurs online o sztucznej inteligencji od strony społecznej i bardziej ogólnie o krytycznym podejściu do mediów cyfrowych. Pierwsze zajęcia tej edycji #BurzyMózgów wystartowały w styczniu 2023 r., a zakończyły się wraz z końcem tego roku szkolnego. Ostatecznie z kursu skorzystało 940 osób.

Kompetencje przyszłości już dziś

Orange Digital Center, w ramach którego działamy na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości (nie tylko tych cyfrowych, ale także, a może przede wszystkim społecznych), łączy nasze projekty edukacji pozaformalnej. W ramach programu Pracownie Orange – 20 nowych miejscowości zyska nowe pracownie. To już czwarta edycji programu, dzięki któremu tworzymy nowoczesne miejsca spotkań i rozwoju społecznej lokalności. Pomysły na działanie świetlic zgłaszały grupy inicjatywne z całej Polski. Partnerem inicjatywy jest Fundacja „5Medium”.

ODC to również Szkoła Kodowania, czyli nauka programowania dla osób w trudniejszej sytuacji, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Do tej pory kursy ukończyło 70 osób. Dziękujemy naszym partnerom: Pomorskiej Fundacji Inicjatyw Gospodarczych i Centrum Kreatywności Targowa.

Nowe raporty ku dobrym zmianom

Poważnie traktujemy prawa dziecka, a dobro dziecka jest dla nas zawsze najważniejsze, dlatego we współpracy z ponad czterdziestoma ekspertami i ekspertkami oraz naszą Radą Programową, podjęliśmy się autorskiej analizy stanu poszanowania podmiotowości i praw dziecka w środowisku cyfrowym. Wysłuchaliśmy też głosu młodych. Wnioski zawarliśmy w raporcie Dojrzeć do praw”. Będziemy opracowywać go co 2 lata.

Prace nad monitoringiem eksperckim trwały od dłuższego czasu. Pierwsza edycja raportu zawiera opinie eksperckie, listę niepokojących zjawisk, wyniki badań jakościowych z dziećmi i młodzieżą, które ukazują kwestie aktywności cyfrowych z ich perspektywy. Główne rekomendacje wskazują, że rozwiązaniem wielu problemów z przedrostkiem „cyber” jest wzmacnianie kompetencji w obszarze emocjonalnym i społecznym.

W tym roku wspólnie z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa i Wydziałem Zdrowia WUM stworzyliśmy także raport z pierwszego w Polsce badania higieny cyfrowej dorosłych Polek i Polaków. Zależało nam, aby zwrócić uwagę na to, że nieumiejętne korzystanie z internetu i urządzeń ekranowych jest dzisiaj problemem społecznym, dotyczącym wszystkich grup wiekowych. Zdanie sobie sprawy z tego, ile czasu spędza się przed ekranem, jest istotną kwestią. Zauważenie, że ten czas jest zbyt długi, może być jednym z pierwszych kroków w stronę zadbania o swoją higienę cyfrową. W korzystaniu z technologii rekomendowaliśmy umiar i zdrowy rozsądek.

,,Choć skrawek świata zmieniać na lepsze…”

Kluczowe jest dla nas, aby robić rzeczy, które są ważne i potrzebne – na tym skupiamy się cały rok, nie tylko ostatni, ale od kiedy powstała Fundacja Orange. Nie ukrywamy jednak, że bardzo miłe jest docenienie naszej pracy.

W tym roku otrzymaliśmy nagrodę #HelloWoman 2023 od francuskiej Fondation Orange za wspieranie kobiet w rozwoju, aby mogły wzmacniać swoje umiejętności. Doceniono projekt #MakerWoman, który prowadzimy ze Stowarzyszeniem Robisz.to w FabLab powered by Orange oraz działania na rzecz kobiet z Ukrainy i ich dzieci.

Wolontariuszki i wolontariusze Orange Polska zostali nagrodzeni za swoje inicjatywy i działania, wielkie serce i energię do działania na rzecz innych. Otrzymali tytuł „Dobroczyńca Roku 2023”. To dla nas powód do dumy i wielki zaszczyt. Zwłaszcza, że rok 2022 w wolontariacie Orange upłynął głównie pod znakiem pomocy przyjaciołom z Ukrainy, uciekającym przed tragedią wojny.

Jesteśmy niezwykle wzruszeni, ponieważ w tym roku Nagrodę im. Janusza Korczaka w kategorii Osoby Publiczne otrzymał Konrad Ciesiołkiewicz – prezes naszej Fundacji. Kapituła Konkursu nagrodziła Konrada wieloletnie za działania na rzecz edukacji w duchu korczakowskich idei, za wspieranie dzieci i troski o ich prawa.

W tym roku zostaliśmy także przyjęci do Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

Dziękujemy za wsparcie

Niezmiennie działamy i ładujemy energię na drugą połowę roku i pracujemy z pełnym przekonaniem, że to, co robimy, ma sens ????

Dziękujemy wszystkim, którzy z nami współpracują: nauczycielkom i nauczycielom w tysiącach szkół, naszym wolontariuszom i wolontariuszkom, lokalnym społecznikom i społeczniczkom, naszej Radzie Programowej, Radzie Fundacji, wielu ekspertkom i ekspertom, którzy z nami działają oraz naszym partnerom.

Udostępnij: Pierwsza połowa roku w Fundacji Orange

Odpowiedzialny biznes

Karmię się wolontariatem

19 czerwca 2023

Karmię się wolontariatem

Jest emocjonalna i działająca. Nie potrafi przejść obok i udawać, że nie widzi ludzkiego nieszczęścia. Po wolontariacie czuje się spełniona i szczęśliwa, chociaż wracając do domu zdarzało się jej przepłakiwać wiele godzin.

Agnieszka Sachnowska w Orange zajmuje się rozwojem pracowników. Mieszka w Warszawie. Wolontariuszką jest od ponad 10 lat.

Ważna nie tylko paczka

– Zaczęło się banalnie od „Szlachetnej Paczki”. Zebraliśmy się w kilka osób, wybraliśmy rodzinę i ruszyliśmy z pomocą – wspomina. – Dzisiaj angażuję w pomaganie przyjaciół z klubów motocyklowych, koleżanki i kolegów z pracy oraz rodzinę.

– Staramy się nie tylko organizować i przekazać potrzebne rzeczy. Ważne jest dla nas, aby poznać potrzebujących, porozmawiać i sprawdzić czy coś jeszcze możemy dla nich zrobić. Do jednej z osób przyjeżdżamy teraz regularnie raz w roku, utrzymując kontakt. Wiemy, że towarzystwo jest tym czego potrzebuje.

Przygotowanie kolejnej „Szlachetnej Paczki”

Często to nie są łatwe spotkania widząc kobietę, która uwolniła się z przemocowego związku i stara się wiązać koniec z końcem albo 5-osobową rodzinę mieszkającą w jednym, małym pokoju. „Odchorowuję” takie wyjazdy, ale zarazem „karmię” się nimi, bo nasza pomoc jest realna i widać jej efekty. To daje dużą satysfakcję.

Razem z Fundacją Orange

„Szlachetna Paczka” jest tylko jedną z wielu wolontariackich aktywności Agnieszki, która stara się też robić rzeczy nieoczywiste. Korzysta przy tym z grantów od Fundacji Orange.

– Zrobiliśmy ptasie osiedla, edukacyjną ścieżkę przyrodniczą dla dzieci w przedszkolu, pokazujące jak ważna jest ochrona środowiska, roślin i zwierząt. Mój kolega Mariusz, zajmujący się ochroną ptaków zamieszkujących parki i skwery naszych miast, opowiadał o zastępczych miejscach lęgowych wabiących ptaki do ogrodu, które później można z bliska obserwować. Do tego lekcje w szkołach o bezpiecznym internecie i ekologii oraz remonty pomieszczeń w przedszkolach – opowiada.

– W tym roku przegapiłam fundacyjne granty, ale na pewno i tak coś wymyślimy. Może jakieś ogródki tematyczne w szkolnym ogrodzie – zastanawia się nasza wolontariuszka.

Rodzinne i klubowe pomaganie

Agnieszka ma trójkę dzieci, które stara się „zarażać” empatią i potrzebą pomagania. – Mój najstarszy syn Maciej (13 lat) już prowadził ze mną lekcję o bezpiecznym internecie dla dzieci z „zerówki”. Po raz pierwszy, mając 9 lat, zapuścił włosy i oddał je w ramach akcji „Daj Włos!”, prowadzonej przez fundację „Rak`n`Roll”. W 2022 roku zrobił to kolejny raz już razem z młodszym bratem Stefkiem (10 lat)  – mówi. –  Jestem z nich mega dumna, bo to była ich własna inicjatywa. Pokazuje jak ważny w wychowaniu jest dobry przykład. Od kilku lat sama oddaję włosy na peruki dla kobiet po chemii.

Synowie Agnieszki razem z nią wsparli akcję „Daj Włos!”

Uspokajającą pasją Agnieszki jest…pieczenie słodkości. Specjalizacja: ciasto marchewkowe i beza Pavlova. – Moje wypieki  są dodatkową „zachętą”, aby uczestniczyć w akcjach wolontariackich – śmieje się.

Ciasto marchewkowe – wolontariuszom na zachętę

Jako sympatyczka motocykli Suzuki Intruder, angażuje również cudowną brać motocyklową w swoje akcje. To kolejna możliwość pokazania mocy grupy. Prócz „Szlachetnej Paczki” robiliśmy remonty w placówkach oświatowych, przy okazji pokazując dzieciom motocykle. To było dla nich mega przeżycie.

Kiedy powstawał ten tekst mieszkańcy Ukrainy mierzyli się z ekobójstwem, jakim było wysadzenie tamy na Dnieprze w Nowej Kachowce. Agnieszka od razu zaangażowała się we wsparcie dla potrzebujących z Chersonia. – Pomagać można zawsze, wystarczy chcieć i mieć w sobie empatię – puentuje. 

Udostępnij: Karmię się wolontariatem

Informacje prasowe

Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

5 czerwca 2023

Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

W kolejnych 20 miejscowościach zaczną działać nowe Pracownie Orange. Będą nie tylko miejscem dostępu do technologii, ale także przestrzenią działań społecznych i edukacyjnych dla mieszkanek i mieszkańców. Fundacja Orange wyposaży świetlice i wspierać będzie ich liderki i liderów w prowadzeniu ciekawych i rozwojowych aktywności.

Pomysły na Pracownie Orange  zgłosiły grupy inicjatywne z miast i wsi o populacji poniżej 40 tys. To do nich kierowany jest program. Fundacja Orange wyposaży nowo otwarte Pracownie w darmowy, szybki Internet, w sprzęty multimedialne takie jak komputery, telewizory, drukarki 3D, zestawy robotów,
a także w meble. Dodatkowo zapewni bezpłatny program wsparcia dla liderek i liderów koordynujących działania świetlicy – wszystko po to, aby miejsca te „tętniły życiem” i jak najlepiej służyły mieszkankom i mieszkańcom. Głównie do rozwoju ich kompetencji, wzmacniania lokalnych więzi i działania na rzecz najbardziej palących potrzeb w regionie.

Osoby koordynujące te działania w danej Pracowni Fundacja Orange wspierać będzie
w rozwoju umiejętności liderskich, cyfrowych i przeszkoli w zakresie animacji społecznej. Dołączą one do programu wsparcia, w którym jest już wiele liderek i liderów ponad 100 Pracowni założonych w poprzednich edycjach programu.

Wspólne cele i potrzeby

Łącznie do nowej edycji programu napłynęło ponad 240 wniosków z miast i wsi do 40 tys. mieszkańców. Składały je grupy inicjatywne 3 osób, które w porozumieniu z lokalną instytucją lub organizacją musiały wyznaczyć lokal, w którym Pracownia mogłaby funkcjonować. Opisywały też swoje pomysły na działanie świetlicy tak, aby jak najlepiej odpowiadała na lokalne potrzeby i wyzwania. Niezależna Komisja wybrała 20 miejscowości, które otrzymają wsparcie Fundacji w programie. Wśród zwycięskich koncepcji znalazł się między innymi cykl spotkań dla dzieci z programowania, a także kursy komputerowe dla seniorów, w tym zajęcia z użyciem drukarek 3D.

Cieszę się, że 20 kolejnych miejscowości z różnych stron Polski dołączy do społeczności Pracowni Orange. Mamy wspólny cel wspierania działań lokalnych, ale każda pracownia jest inna, tak jak każda miejscowość. Ta różnorodność i energia ludzi jest siłą tego programu. Staramy się tworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń między pracowniami – mówi Małgorzata Jaglińska z Fundacji Orange.

Jedna Pracownia Orange, wiele możliwości

W 20 pracowniach, które powstaną, liderki i liderzy planują między innymi zajęcia z zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, kursy programowania dla dzieci, zajęcia plastyczne, szkolenia z zakresu wykorzystania technologii VR w edukacji, a także wystawy i wydarzenia kulturalne czy projekty międzypokoleniowe.

Otwarcia nowych świetlic odbędą się już jesienią tego roku. Na liście  miejscowości, w których powstaną Pracownie, znajdują się: Kraśnik (województwo lubelskie), Bożków (województwo dolnośląskie), Cieszyn (województwo śląskie), Ćmielów (województwo świętokrzyskie), Jaraczewo (województwo wielkopolskie), Biesna (województwo małopolskie), Raciechowice (województwo małopolskie), Boguszyce (województwo dolnośląskie), Morąg (województwo warmińsko-mazurskie), Toszek (województwo śląskie), Żuławka Sztumska (województwo pomorskie), Szprotawa (województwo lubuskie), Brodnica (województwo wielkopolskie), Dębowa Kłoda (województwo lubelskie), Leszno (województwo mazowieckie), Rusowo (województwo zachodnio-pomorskie), Debrzno (województwo pomorskie), Zakopane (województwo małopolskie) oraz Syców (województwo dolnośląskie) i Wschowa (województwo lubuskie).

Pracownie Orange to ogólnopolski program realizowany przez Fundację Orange, który działa od 2012 roku. W ramach programu Fundacja zakłada i pomaga prowadzić multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach. Celem inicjatywy jest zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu do technologii, wzmocnienie ich cyfrowych kompetencji i stworzenie przestrzeni wspólnych działań. W 2022 roku program stał się częścią międzynarodowej inicjatywy Orange Digital Center.

Nowe Pracownie Orange w Polsce

Miejscowość Powiat Województwo
Kraśnik Kraśnicki lubelskie
Bożków Kłodzki dolnośląskie
Cieszyn Cieszyński śląskie
Ćmielów Ostrowiecki świętokrzyskie
Jaraczewo jarociński wielkopolskie
Biesna gorlicki małopolskie
Raciechowice myślenicki małopolskie
Boguszyce oleśnicki dolnośląskie
Morąg ostródzki warmińsko-mazurskie
Toszek gliwicki śląskie
Żuławka Sztumska sztumski pomorskie
Szprotawa żagański lubuskie
Brodnica śremski wielkopolskie
Dębowa Kłoda parczewski lubelskie
Leszno warszawski zachodni mazowieckie
Rusowo kołobrzeski zachodniopomorskie
Debrzno człuchowski pomorskie
Zakopane tatrzański małopolskie
Syców oleśnicki dolnośląskie
Wschowa wschowski lubuskie

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Grobel: +48 533 336 550 k.grobel@gardenofwords.pl
Katarzyna Matysek +48 571 609 027 katarzyna.matysek@orange.com

 

Fundacja Orange  działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Założona w 2005 roku do realizacji celów zgodnych ze strategią społecznej odpowiedzialności Orange Polska. Wspiera dzieci, młodzież, nauczyciel_ki w nabywaniu kompetencji przyszłości. Działa na rzecz grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-cyfrowym. Pomaga kształtować zdrowe nawyki cyfrowe, poznawać podstawy bezpieczeństwa w sieci, programowania, sztucznej inteligencji, druku 3d i realizować kreatywne pomysły z wykorzystaniem cyfrowych zasobów. Jej inicjatywy są oparte na wynikach badań i konsultacjach z ekspert_kami, do udziału angażując pracowników_czki Orange jako wolontariuszy. www.fundacja.orange.pl Rada Programowa Fundacji Orange to osoby o uznanym autorytecie w dziedzinach edukacji, pedagogiki, rozwoju kompetencji

Udostępnij: Nowe Pracownie Orange dla 20 miejscowości w Polsce

Odpowiedzialny biznes

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

26 kwietnia 2023

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

Jak zwiększyć zaangażowanie młodzieży na lekcjach i inspirować do współdziałania? Jak prowadzić zajęcia, które nie zostaną podsumowane jako „ale nuuuuuda”, tylko trafią w zainteresowania młodych ludzi? Poznajcie #SuperKoderów, którzy konstruują i programują roboty, tworzą stacje pogodowe, kodują interaktywne osie czasu, drzewa genealogiczne, a przy tym uczą się współpracy. Do 15 maja szkoły mogą zgłaszać się do tej bezpłatnej inicjatywy i dostać cenne wsparcie od naszej Fundacji w prowadzeniu takich zajęć.

W moim ostatnim wpisie wyjaśniałam Wam, na czym polega program MegaMisja, dziś skupię się na #SuperKoderach. Nabór do obu programów trwa do 15 maja, a zgłaszać mogą się szkoły z całej Polski, duże i małe. Obie inicjatywy wpisują się w podstawę programową, a udział w nich wzięło już 2 tysiące szkół i ponad 50 tysięcy uczniów. Nieustannie podkreślamy ich wspólny cel – naukę kompetencji przyszłości oraz zachęcanie do innej formuły prowadzenia zajęć niż ta tradycyjna – w ławkach. Ważne, aby uczniowie mogli budować satysfakcjonujące relacje i umieli współpracować – to ważna umiejętność na dziś i na przyszłość.

Moc działania razem
w #SuperKoderach

#SuperKoderzy zachęcają uczniów klas 4-8 do poznania podstaw programowania na zwykłych przedmiotach – od języków obcych aż po fizykę. Program pokazuje, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii i uczyć się w sposób ciekawy, angażujący i po prostu nowoczesny. Uczniowie i uczennice przy okazji codziennych lekcji składają roboty, tworzą stacje pogodowe, grają na owocach, kodują – a przy tym rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.

Monika Gnutek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Janikowie w województwie kujawsko-pomorskim wypuściła już wielu „absolwentów” i „absolwentek” programu edukacyjnego naszej Fundacji. Zauważyła, że idealnie odpowiada on na potrzeby dzieci, daje zestaw praktycznych umiejętności, przyszłościowych kompetencji i dostarcza wielu pozytywnych doświadczeń w nauce.

Słuchają się nawzajem, dzielą pomysłami, nie narzucają własnego zdania. Zaprzyjaźniają się ze sobą, spędzają razem czas. Znajdują wartość w kontaktach z rówieśnikami. Dodatkowo są bardzo aktywne. Same wpadają na pomysły, chcą robić więcej. W tym roku np. wymyśliły konkurs fizyczny z różnymi etapami, opracowują escape room. Dzięki innemu projektowi drukowaliśmy szachy dla dzieci niewidzących. Robiliśmy to od jesieni do lutego. Uczniowie sami poświęcali swój wolny czas i przerwy, by doglądać drukarek. Wielokrotnie pozytywnie mnie zaskoczyli – mówi nauczycielka.

Wspieranie uczniów w cyfrowym świecie

We współczesnym świecie ważne są umiejętności cyfrowe, a spotkania #SuperKoderów to dobry czas, aby porozmawiać o wpływie technologii na rozwój dzieci i postrzeganie tego tematu przez nich samych. Monika Gnutek uważa, żeby bardzo ważne jest wysłuchanie dzieci i poznanie ich potrzeb, zwrócenie uwagi na to, o co najczęściej pytają oraz jakie mają wątpliwości. Dlatego często porusza te tematy na swoich lekcjach.

Mamy czas, by usiąść w kółku i porozmawiać o tym, co ich boli, czego potrzebują. Wiele z tych spraw dotyczy internetu, hejtu, niewłaściwych zachowań kolegów. Między jednym a drugim zadaniem uczymy się także netykiety i tego, jak możemy reagować na przemoc w sieci – wyjaśnia.

Dlaczego to takie ważne? Środowisko cyfrowe to ważna i naturalna część życia młodych ludzi. Warto wspierać młodzież w tym, aby czerpali z cyfrowego świata to, co dobre i wartościowe. Jednocześnie potrafili budować satysfakcjonujące relacje.

Dzisiejsza młodzież ma więcej wiedzy, jest lepiej oswojona z technologiami. To dobrze, bo przecież proces technologizacji będzie postępował. Czasami brak im tylko wskazówek, jak w sieci spędzać czas produktywnie i mądrze. Gdy pokaże im się możliwości i narzędzia, nie marnują czasu na mało wartościowe treści. Zaczynają kombinować, rodzą się pomysły, sięgają po coraz trudniejsze zadania – zauważa nauczycielka.

Nowe kompetencje dla nauczycieli

Nauczycielki i nauczyciele mają w #SuperKoderach 15 ścieżek tematycznych do wyboru i – co ważne – zajęcia mogą prowadzić nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na lekcjach matematyki, techniki, przyrody, historii, fizyki, muzyki, języka polskiego, niemieckiego czy angielskiego. Dostępny jest także moduł dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uspokajamy, że nauczyciel nie musi być specjalistą od nowinek technologicznych, bo dostaje kompleksowe wsparcie od Fundacji. Szkoła natomiast otrzymuje grant na zakup niezbędnego sprzętu. Monika Gnutek podkreśla wartość materiałów edukacyjnych i szkoleń, które szczegółowo przygotowują nauczycieli do programu.

Uczą krok po kroku, jak realizować projekt. Nauczyciele nie powinni się obawiać, że nie dadzą rady. Po szkoleniach w Fundacji Orange będą dokładnie wiedzieć, co i jak robić. Udział w programie mogę polecić wszystkim szkołom i nauczycielom. Otwiera oczy, jak wykorzystać kodowanie na innych lekcjach, jak przygotować nowoczesne pomoce naukowe i zainteresować dzieci przekazywaną wiedzą.

Joanna Świercz jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej w Opolu. Zapytana o to, dlaczego jest w programie i co dzięki niemu zyskuje jako nauczyciel, odpowiada:

Dalej uczę się bardzo dużo. Grant pozwolił zdobyć sprzęt. To były i są nadal działania innowacyjne. Efekty pracy powodują efekt WOW. Poza tym to również kontakty z ludźmi, wspólne projekty lub także zwyczajne spotkania przy kawie. 

Trwa nabór – zgłoś szkołę do 15 maja

Jak już wcześniej wspomniałam w moim ostatnim wpisie, czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski. Aby zacząć od września, nauczycielka lub nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami i uczennicami. Temat pracy brzmi: „Zaproś #SuperKoderów do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.


Udostępnij: Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto #SuperKoderzy

Odpowiedzialny biznes

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

19 kwietnia 2023

Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

„Moc działania razem” – pod tym hasłem nasza Fundacja zaprasza szkoły z całej Polski do bezpłatnych programów edukacyjnych. Wspierają one uczniów i uczennice w budowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i zachęcają do współpracy. To ważne i potrzebne kompetencje w dzisiejszych czasach. Zgłoszenia do MegaMisji (dla klas 1–3) i #SuperKoderów (dla klas 4–8) przyjmujemy do 15 maja. Zajęcia rozpoczną się we wrześniu.

 „Moc działania razem”. Dlaczego takie hasło? Umiejętność współpracy to ważna kompetencja. Także (a szczególnie) w świecie pełnym technologii.  I tak się pięknie składa, że nasze inicjatywy wspierają dzieci w jej kształtowaniu. MegaMisja i #SuperKoderzy to zajęcia, na których wychodzą z ławek, tworzą coś wspólnie, dyskutują, wspólnie szukają rozwiązań i podejmują różne wyzwania. To nie jest: „Lekcja, temat, otwórzmy podręczniki na stronie…”. To ciekawa, inspirująca przygoda, która włącza dzieci w przebieg lekcji i daje im przestrzeń na działanie RAZEM.

A czego uczą się wspólnie? Dziś opowiem Wam, na czym polega MegaMisja dla klas 1 – 3, a za tydzień skupię się natomiast na #SuperKoderach dla klas 4-8. Zacznijmy od początku.

Czego uczą się dzieci w MegaMisji?

Dowiadują się, jak ważne jest krytyczne podejście do treści w internecie, czym różni się informacja od reklamy czy opinii, co można publikować w sieci. Poznają ważne zasady bezpieczeństwa w sieci, netykiety i ochrony prywatności. Uczą się dbania o cyfrową równowagę i umiar w korzystaniu z technologii. Wszystko to w formie zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym dzieci pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego Psotnika. Na zajęciach mało jest pracy z urządzeniami, dużo natomiast ruchu i aktywności, które uwielbiają dzieci w tym wieku. Co ważne – to nie jest jednorazowa akcja, a 10-miesięczny cykl zajęć, które prowadzą przygotowani przez nas do tego nauczyciele i nauczycielki.

MegaMisja daje ogromną przestrzeń do współpracy uczniów w czasie pracy w parach, zespołach. Często jest to wspólna praca plastyczna nad przygotowaniem np. plakatów, komiksów, przy realizacji zaproponowanych przez nauczyciela zadań. Dzieci pracują razem bardzo chętnie, szczególnie wtedy, kiedy mają możliwość samodzielnego dobierania się w zespoły, wówczas efektywność wspólnego działania przynosi największe efekty. – mówi Krystyna Dziąg, nauczycielka ze szkoły podstawowej im. Armii Krajowej w Trzciannie w wojewódzkie łódzkim, która realizuje już zajęcia MegaMisji w swojej klasie.

Co zyskują nauczycielki, nauczyciele, szkoła?

Nauczycielki i nauczyciele otrzymują gotowe scenariusze zajęć, które wpisują się w podstawę programową i podczas 1 godziny zajęć tygodniowo pomagają dzieciom rozwijać kompetencje cyfrowe, informacyjne i medialne. Nie muszą być specjalistami w zakresie nowych technologii. Z pomocą rusza nasza Fundacja, która wspiera ich na każdym etapie projektu, a także w rozwoju ich własnych kompetencji. Program gwarantuje też nagrody dla szkół (audiobooki, książki, gry czy tablety).

Dla mnie jako nauczyciela najważniejsze jest to, że w czasie tych zajęć nie ma nudy, zawsze mijają one tak szybko, że uczniowie dziwią się, że już kończymy. Oczywiście nie bez znaczenia jest to, że w pełni realizują swoje zadanie, czyli umożliwiają nabywanie kompetencji cyfrowych przez uczniów i poszerzanie kompetencji cyfrowych przez nauczycieli. Do zajęć zostały opracowane bardzo ciekawe i szczegółowe scenariusze, więc każdy nauczyciel ma duże wsparcie w tym zakresie, co wcale nie oznacza, że nie może dołożyć w czasie realizacji zajęć czegoś od siebie. – dodaje Krystyna Dziąg.

Jak zajęcia odbierają dzieci?

Lekcja w MegaMisji zaczyna się krótką bajką o Cyfrowym Laboratorium, w którym narozrabiał pewien Psotnik. Dzieci pomagają bohaterom naprawić jego szkody, a przy tym rozwiązują zagadki i uczą się zasad bezpieczeństwa w sieci. Dzięki tej bajce i grywalizacji, chętniej angażują się w zajęcia i czekają na kolejne przygody.

W MegaMisji robimy tak różnorodne rzeczy, że dzieciaki nie mogą się doczekać kolejnych zadań. – wyjaśnia Krystyna Dziąg. Moim uczniom w programie podoba się to, że co tydzień mogą spotkać się z bliźniakami Julką i Kubą oraz Psotnikiem, ponieważ bardzo interesują ich przygody MegaMisyjnych bohaterów i z przyjemnością przyjmują do realizacji kolejne zadania, które od nich płyną. Warto podkreślić, że na każde kolejne zajęcia uczniowie czekają, a to chyba najlepsza rekomendacja. – dodaje nauczycielka.

Czasami toczą prawdziwe dyskusje, spierając się o różne sprawy i potrafią wypowiedzieć się na każdy temat. To jest fantastyczne! Małe dzieci dość późno uczą się współdziałania w grupie, współpracy. Te już to potrafią. – podsumowuje.

Jak zgłosić szkołę?

Czekamy na zgłoszenia szkół z całej Polski – niezależnie od tego, czy placówka jest mała czy duża, czy jest w dużym mieście czy na wsi – doświadczenie wielu lat pokazuje, że każdy nauczyciel i każda nauczycielka doskonale poradzi sobie z prowadzeniem zajęć MegaMisji.

Aby zacząć od września, nauczyciel do 15 maja wypełnia formularz i dołącza do niego pracę zgłoszeniową wykonaną z uczniami. Temat pracy brzmi: „Zaproś MegaMisję do swojej szkoły, przedstaw swój zespół i uzasadnij, dlaczego chcesz być w naszym programie” Ostatecznie do programu zostanie wytypowanych 140 szkół. Szczegóły znajdują się na stronie.

Znajdziecie tu też wszystkie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Można skontaktować się także z infolinią +48 502 091 955. A jak wypełnić formularz zgłoszeniowy? Oto instrukcja, krok po kroku.

Ty też wkręć się w lekcje, które wspierają uczniów w cyfrowym świecie!
Zgłoś szkołę do 15 maja!

Udostępnij: Lekcje, które wspierają młodych w cyfrowym świecie. Oto MegaMisja

Dodano do koszyka.

zamknij
informacje o cookies - Na naszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z orange.pl bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza,
że pliki cookies będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. dowiedz się więcej