;

Sieć

Sieć szkieletowa część 2,5. Czyli gdzie monitorujemy rdzeń sieci mobilnej i stacjonarnej oraz wszystkie platformy usługowe (0)

Piotr Domański

18 listopada 2015

Sieć szkieletowa część 2,5. Czyli gdzie monitorujemy rdzeń sieci mobilnej i stacjonarnej oraz wszystkie platformy usługowe
0

Chyba Wam jeszcze o tym nie pisałem, ale w już niedługo startuje cykl  filmów, w których będę Wam opowiadał o Orange Polska, z perspektywy w gruncie rzeczy „świeżaka”. Nagrywając drugi z odcinków cyklu miałem okazję odwiedzić niesamowicie ciekawe miejsce  w którym zespoły Nadzoru Sieci będące częścią międzynarodowej organizacji GNOC Europe przez całą dobę monitorują  systemy i urządzenia w sieciach Orange z kilku krajów.

Na pierwszy rzut oka przypomina ono znane z amerykańskich filmów centrum kontroli lotów NASA.  Olbrzymi ekran, zajmujący całą ścianę, kilkanaście osób wpatrzonych w swoje monitory oraz ciche dyskusje pełne dziwnych skrótów.

0119ee65d880aa6d0c9f5283fe8275ef8fc

Jak dla mnie super!

Pomyślałem, że napiszę też artykuł o tym miejscu, w końcu ma ono bardzo dużo wspólnego z naszą siecią szkieletową. A więc zaczynamy.

Jak już wspomniałem miejsce, w którym byłem jest częścią GNOCe Europe. Pełna nazwa tej organizacji, powołanej w 2014 roku to Global Network Operations Center Europe. GNOC Europe jest organizacją zbudowaną na bazie Centrów Operacji Sieci i Usług w Orange Polska oraz zespołów pracujących w ramach Grupy Orange w Rumunii. Jak sama nazwa wskazuje GNOCe Europe obsługuje nie tylko nasz kraj, ale i wybrane europejskie kraje – Orange Slovensko, Mobistar Belgique oraz Orange Luxembourg.

Na Sali, którą widzieliście na zdjęciu obecne są zespoły będące częścią GNOCe – Front Offices Mobilny & VoIP i Transmisyjny, oraz zespół LTMC zajmujący się siecią telefonii stacjonarnej PSTN. A teraz tłumacząc na powszechnie używaną wersję polskiego. Front Office to specjaliści, do których spływają alarmy i statystyki dotyczące funkcjonowania sieci. Większość problemów rozwiązują oni zdalnie, na bieżąco, dyżurując 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Jeżeli problem jest naprawdę bardzo poważny o pomoc w jego rozwiązaniu zwracają się do Back Office, którego pracownicy dostępni są również poza standardowymi godzinami pracy na całodobowych dyżurach domowych. Cały system ma jeszcze jeden stopień, jednak jest on wykorzystywany w sytuacjach największych kryzysów.

1765c6375da6d8673a480ddff71e9a34447

A jeżeli lubicie trudne skróty, to zanotowałem dla Was w czasie nagrania, czym dokładnie zajmują się osoby tu pracujące. To oni właśnie wykrywają awarie i zarządzają przebiegiem ich usuwania. Monitorują sieci Operatorów i  afiliantów Orange w trybie 24/7/365 w zakresie systemów i sieci Core takich jak MSS, MGW, SDM, STP, DSR, VoIP/IMS, EPC, LAN i FW, OSS oraz platform usługowych: IN, TV&VoD, SMSC, MMSC i wielu innych.

O MSS/MGW już pisałem, więc w razie wątpliwości odsyłam do jednego z moich poprzednich tekstów. Jeżeli chodzi o inne skróty to będę je rozwijał zapewne w kolejnych tekstach.

A korzystając  z okazji jeszcze raz zapraszam na cykl moich filmów. Co prawda nie będzie o technologii, lecz o moim miejscu pracy, ale mam nadzieję, że Wam się spodoba.

Kolejny odcinek już za tydzień. A jeżeli trafiliście na teksty mojego cyklu po raz pierwszy zapraszm do lektury poprzednich.

Udostępnij: Sieć szkieletowa część 2,5. Czyli gdzie monitorujemy rdzeń sieci mobilnej i stacjonarnej oraz wszystkie platformy usługowe
podaj nick
komentarz jest wymagany
WordPress › Błąd

W witrynie wystąpił błąd krytyczny.

Dowiedz się więcej o debugowaniu WordPressa.