Google rezygnuje z plików cookies
Pliki cookies wykorzystywane przez Google Analytics przez dobre dwie dekady stanowiły podstawę wartego miliardy dolarów biznesu zapewniającego reklamy i śledzącego ruch ludzi w sieci. Ich koniec jest bliski. W marcu Google zaczyna publiczne testy nowej technologii. Bezpośrednim efektem ma być zwiększenie prywatności użytkowników przeglądarki Chrome. Ale czy na pewno? Nowe rozwiązanie ma przejść od śledzenia osób… do śledzenia grup użytkowników. Mechanizm nazwany Federated Learning of Cohorts (FLoC) zaprojektowano z tego samego powodu co ciastka: by móc analizować co oglądamy i na tej podstawie sprzedawać nam tego więcej.
Przeglądarka obsługująca „floki” ma na zewnątrz wysyłać informację o tym, do której grupy należymy. Nadal będziemy dostawać reklamy związane z naszymi zainteresowaniami, ale na podstawie uśrednionych upodobań grupy a nie jednej osoby.
Nastolatki chcą zostać w przyszłości influencerkami
Dziewczynki nie chcą być już nauczycielkami czy lekarkami. Najchętniej byłyby youtuberkami czy instagramerkami. Z badania ,,Aspiracje dziewczynek w Polsce” wynika, że niemal połowa dziewczyn (48 proc.) w wieku 10-15 lat uznała prowadzenie kanału w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy Tiktok, za atrakcyjne zajęcie zawodowe. Co piąta nastolatka chce się zająć w przyszłości projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową, co dziesiąta – programowaniem. 44% matek podało przynajmniej jeden taki sam zawód, jaki wskazała również ich córka. Na liście top 3 zawodów, co do których matki i córki wykazywały największą zgodność, znajdują się graficzka komputerowa (zaliczana do zawodów przyszłości) oraz zawody prawnicze. Wyniki badania wykazały sporą rozbieżność matek i córek w wyborze zawodów przyszłości, postrzeganych jako bardziej męskie. Chodzi tu w szczególności o specjalistów z branży IT, analityków big data/data scientist czy zawodowych gamerów lub e-sportowców.
Karty Mastercard z wbudowanym czytnikiem linii papilarnych
Biometria staje się napędem dla zmian w telekomunikacji. Mastercard pracuje nad biometrycznym skanowaniem karty płatniczej z wbudowanym czytnikiem linii papilarnych. Celem tego rozwiązania jest zwiększenie bezpieczeństwa przy jednoczesnym ograniczeniu fizycznych punktów kontaktowych, ponieważ odcisk palca jest skanowany bezpośrednio z karty płatniczej a nie z zewnętrznego terminala w punkcie sprzedaży. Karty mają pojawić się w tym roku początkowo w Korei Południowej. Nie wiem jak wy, ale ja powoli nie radzę sobie z ilością aplikacji, kont czy urządzeń wymagających zapamiętywania haseł. Przeciętny użytkownik może posiadać takich kont nawet 200. Korzystamy przecież z wielu aplikacji, rejestrujemy się podczas zakupów online, sprawdzając oceny dziecka czy wyniki badań lekarskich. Aaaaa, ja wariuję wtedy. I rozwiązaniem tego (choć prostym i kuszącym) wcale nie jest wpisywanie wszędzie tego samego hasła. W związku z czym czekam z utęsknieniem na dzień, kiedy będę mogła wszędzie skorzystać z najprostszej weryfikacji… właśnie biometrycznej.
Testy sieci 6G
Już 1,2 miliarda mieszkańców Ziemi znajduje się w zasięgu szybkiej sieci 5G. Bogate kraje w szybkim tempie budują swoją sieć 5G. Jednocześnie trwają też prace nad siecią… 6G. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych 5 lat sieć 5G obejmie swoim zasięgiem połowę ludzkości. Tym czasem na orbicie znalazł się pierwszy satelita, który przetestuje technologię 6G. Jego twórcą są Chiny. Według założeń, 6G ma być nawet 100 razy szybsza od 5G. Pierwsza jej komercyjna wersja ma pojawić się w 2028 roku. Możemy zakładać, że pierwsi będą mogli z niej skorzystać mieszkańcy Chin, Korei Południowej czy Japonii.